Keyword clustering: zo pas je het toe!

Zoekwoord clustering

Elk van onze zoekmachine optimalisatie strategieën gaat in de basis uit van één belangrijk ding: zoekwoorden. Zoekwoorden zijn, naast technische optimalisatie van websites, vrijwel altijd het uitgangspunt van onze zoekmachine optimalisatie trajecten.

Vaak wordt er geadviseerd over het optimaal afdekken van zoekwoorden op één specifieke landingspagina. Echter vergeten we vaak de mogelijkheid om afzonderlijke zoekwoorden met het zoekwoordonderwerp te combineren om sneller en doelgerichter goede resultaten in Google te bereiken. Dit noemt men ook wel keyword clustering.

In dit artikel lees je hoe correcte keyword clustering sneller en efficiënter kansen biedt op goede posities in de zoekmachines in tegenstelling tot de traditionele manier van zoekwoord optimalisatie.

Wat is keyword clustering?

Keyword clustering is het proces waarbij zoekwoorden en de gerelateerde termen aan één specifieke landingspagina op een website worden toegewezen. Dit betekent dat elke pagina wordt geoptimaliseerd om te scoren op een bepaalde set van zoekwoorden en de bijbehorende gerelateerde termen.

Een concreet voorbeeld hoe dit eruit kan zien zie je in onderstaand voorbeeld wanneer we enkel zoeken op het zoekwoord ‘Herenbroek’:

keyword clustering 1

In bovenstaand voorbeeld zijn uiteenlopende resultaten te zien. Je kunt nu kiezen voor verschillende aanpakken:

  • Een enkele pagina schrijven voor ‘Herenbroeken’ en focussen op alle gerelateerde termen
  • Voor ieder afzonderlijk zoekwoord een landingspagina ontwikkelen
  • Gebruik maken van zoekwoordclustering om gerelateerde termen aan elkaar te koppelen

Wanneer we kijken naar enkel deze kleine lijst van zoekwoorden kunnen we zo al 2 aparte landingspagina’s opstellen op basis van zoekwoordclustering:

  • Linnen herenbroeken: met de zoekwoorden ‘linnen herenbroek’ en ‘witte linnen herenbroek’
  • Herenbroek met elastische band: met de zoekwoorden ‘herenbroek met elastische band’ en ‘herenbroek met elastiek’.

Wanneer we deze twee clusters verder onderzoeken op gerelateerde zoekwoorden komen we nog veel meer gerelateerde zoekwoorden tegen.

Linnen herenbroeken:

keyword clustering 2

Herenbroek elastische band:

keyword clustering 3

Op deze manier is het mogelijk om snel en doeltreffend in kaart te brengen welke onderscheidende pagina’s er in een ideale situatie zouden moeten komen en welke specifieke zoekwoorden er op iedere specifieke geoptimaliseerde landingspagina terug zouden moeten komen.

Verbetering van de zoekwoord targeting

Aangezien er specifieke pagina’s worden ontwikkeld die veel beter passen bij de verschillende zoekwoord varianten, is het logisch dat de algehele zoekwoord targeting van de website verbetert.

In plaats van willekeurige pagina’s te ontwikkelen voor ieder afzonderlijk zoekwoord of juist pagina’s te ontwikkelen voor uiteenlopende zoekwoorden die geen verband houden met elkaar, geef je bij correcte keyword clustering een veel duidelijkere indicatie af naar Google waar je je met die specifieke pagina op wilt focussen.

Hieronder nog enkele tips voor juist gebruik van zoekwoord clustering:

  1. Voorkom vertroebeling van zoekwoorden

In plaats van zoekmachines te verwarren door uiteenlopende zoekwoorden op een pagina te targeten raden we aan met  specifieke thema’s te werken. Op deze manier laat je er geen misverstand over bestaan waar je je met die pagina op target en vergroot je de kans op goede posities in de Google zoekresultaten.

  1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Een van de belangrijkste adviezen is om voldoende tijd uit te trekken om de basis volledig uit te werken. De basis bestaat uit een zeer uitgebreid zoekwoordenonderzoek waarbij alle keyword clusters volledig in kaart worden gebracht.

Wanneer je zomaar begint en later tot allerlei nieuwe zoekwoorden komt waarvan je niet meer weet of je deze nu al wel of niet hebt afgedekt op reeds bestaande pagina’s kost het veel meer tijd om alles na te lopen en eventueel aan te passen.

Wanneer je in de beginfase al zorgt dat het hele SEO raamwerk staat kun je van daaruit door middel van keyword difficulty kijken met welke zoekwoord groepen je begint om te gaan optimaliseren. Door dit allemaal bij te houden weet je in een later stadium precies welke termen je nu wel en niet hebt afgedekt en waar nog mogelijkheden liggen om door middel van de juiste SEO optimalisatie betere posities in Google te behalen.

Voorkom zoekwoord kannibalisatie

Een veelvoorkomend probleem voor grotere websites of websites die in de loop van de jaren talloze nieuwe pagina’s hebben gepubliceerd, is zoekwoord kannibalisatie. Zoekwoord kannibalisatie houdt in dat een website met meerdere pagina’s op hetzelfde zoekwoord rankt.

Dit probleem ontstaat als er geen gebruik is gemaakt van een goede online marketing strategie waardoor men lukraak is gaan schrijven. Vaak heeft dit geleid tot de publicatie van nieuwe pagina’s zonder dat deze zijn ingericht voor een specifiek cluster van zoekwoorden.

Zoekwoord kannibalisatie kan een groot probleem zijn wanneer je met meerdere pagina’s tegen jezelf concurreert in Google omdat de kans op goede posities in de zoekmachines minder groot is dan bij een afzonderlijke geoptimaliseerde pagina.

Door middel van juiste zoekwoord clustering in het beginstadium van een SEO optimalisatie traject door Netsolution voorkomen we zoekwoord kannibalisatie, omdat we het complete raamwerk ontwikkelen voor we überhaupt aan de slag gaan met het genereren van content.

Dit betekent dat we na de start van het traject de voortgang veel beter kunnen plannen, volgen en optimaliseren waarbij we voorkomen dat we met meerdere pagina’s op een zoekwoord gaan targeten.

Betere posities en Click Through Rate (CTR)

Het belangrijkste resultaat van bovenstaande aanpak is dat het veel gemakkelijker wordt om kwalitatieve pagina’s te ontwikkelen. Deze pagina’s kunnen door de uiteenlopende zoekwoorden a.) meer gerelateerde informatie bevatten en b.) veel beter toegeschreven worden naar de zoekintentie van de zoekwoorden.

Deze inhoudelijk sterkere informatie zal een grotere kans hebben om beter te ranken in Google doordat Google veel beter in staat is uit te lezen waar de pagina over gaat.

Deze betere posities zullen uiteindelijk voor een betere CTR zorgen waardoor je jouw posities alleen maar verstevigt.

Waar je op moet letten bij zoekwoord clustering

Zoekwoord clustering werkt het makkelijkste bij een nieuwe website waar pagina’s nog moeten worden ontwikkeld. Doordat de basis dan in een keer goed kan worden weg gezet voorkom je later een oerwoud aan irrelevante pagina’s.

Maar ook voor bestaande websites bestaan er meer dan voldoende mogelijkheden om keyword clustering toe te passen. Allereerst zullen we dan een uitgebreid zoekwoordonderzoek doen en kijken waar de mogelijkheden liggen.

Vervolgens scannen we de complete website om in kaart te brengen welke pagina’s er allemaal al zijn. Daarna gaan we kijken voor welke clusters er reeds geschikte pagina’s zijn ontwikkeld. Vervolgens gaan we per pagina en op basis van relevantie de gehele website optimaliseren. En als er voor bepaalde zoekwoord clusters nog geen pagina’s aanwezig zijn zetten we duidelijk en concreet uiteen hoe deze kunnen worden opgebouwd.

Op deze manier bestaan er dan ook altijd wel mogelijkheden om jouw website door middel van onze Zoekmachine optimalisatie verder te ontwikkelen. Wil jij de beste posities in Google en maximaal rendement door middel van doelgerichte online marketing? Contacteer ons vrijblijvend voor de mogelijkheden!

VRIJBLIJVENDE KENNISMAKING?

BEKIJK SAMEN WAAR VOOR JOU DE BESTE ONLINE MARKETING KANSEN LIGGEN!

BIJBLIJVEN OP HET GEBIED VAN ONLINE MARKETING?

MELD JE DAN AAN VOOR ONZE ONLINE MARKETING NIEUWSBRIEF!

    Door je in te schrijven ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.