9 Voordelen van een goede email marketing strategie

E-mailmarketing is een ideale manier om je bedrijf te promoten en loyale klanten op de hoogte te houden van diensten en producten. Uit onderzoek is gebleken dat goede email marketing een van de meest kosteneffectieve manieren is om klanten te bereiken en te informeren over nieuwe ontwikkelingen of lopende promoties.

Aangezien steeds meer bedrijven e-mail marketing gebruiken in hun communicatie naar klanten, is het belangrijk dat je je met jouw e-mails onderscheid van de concurrentie. Een goede email marketing strategie kan daarbij helpen. In dit artikel vind je 10 voordelen van een goede en effectieve email marketing strategie:

1. Verbeter jouw merkreputatie met email marketing

Het is van groot belang dat jouw bedrijf of merk sterk herkenbaar is en blijft bij de mensen die je volgen. Huisstijl kenmerken moeten dan ook duidelijk zichtbaar zijn om een ​​sterke merkidentiteit uit te stralen.

E-mailmarketing is daarvoor een ideale manier om goedkoop en gericht een ​​band met je (potentiële) klanten op te bouwen. Daarbij is het belangrijk om lezers regelmatig te betrekking bij de inhoud van de mails door naar relevante feedback te vragen. Om te voorkomen dat volgers zich afmelden voor de email nieuwsbrief is het belangrijk om informatie te delen die zij als nuttig ervaren en die past binnen de fase van het beslissingsproces waar zij zich momenteel bevinden.

Een tip is om een combinatie van social media marketing en email marketing te integreren binnen je campagnestrategie. Op deze manier kan de inhoud van mails naar je bestaande database eenvoudig worden gedeeld met mensen die nog niet op de email lijst staan om zo te proberen nog meer nieuwsbrief lezers te trekken.

2. Snel en eenvoudig op te zetten

E-mailmarketing lijkt in eerste instantie vaak een omslachtig kanaal, maar tegenwoordig zijn er voldoende email marketing platforms beschikbaar waarmee het mogelijk is om snel en gemakkelijk succesvolle campagnes op te bouwen.

In tegenstelling tot sommige andere marketingkanalen is het vaak te beheren door een enkele medewerker wat het een zeer kostenefficiënt marketingkanaal maakt. Veelgebruikte emailmarketing platforms werken met eenvoudige drag & drop-editors, waarmee het met wat gewenning mogelijk is om binnen enkele minuten een goed ontworpen email te ontwerpen en uit te sturen.

3. Personalisatie van de email inhoud

Een van de belangrijkste onderdelen van succesvolle email marketing is het creëren van unieke content. Dit betekent dat elke e-mail die wordt verzonden uitnodigend en informatief moet zijn.

Denk hierbij aan een logische en leesbare opbouw van de mail, korte en uitnodigende stukjes tekst en het gebruik van afbeeldingen en call to actions die uitnodigen om door te klikken. Zorg ook voor voldoende personalisatie in de e-mails en een korte en concrete onderwerpregel.

Het is belangrijk de communicatiestijl en inhoud af te stemmen op de klanten waarop je je richt. Is je publiek jonger, dan kan het gebruik van emoji’s in de onderwerpregel aantrekkelijk zijn. Maar heb je te maken met een oudere doelgroep, dan is belangrijk om persoonlijk vertrouwen uit te stralen met de onderwerpregel.

Pas je onderwerpregel daarom aan op de doelgroep die je wilt bereiken aangezien 35% van de email lezers een email opent op basis van de onderwerpregel. Om een ​​succesvolle e-mailstrategie te creëren, moet jouw e-mail op het juiste moment, met de juiste inhoud en naar de juiste persoon worden verzonden.

4. Verkoop stimuleren

E-mailmarketing is over het algemeen een zeer betaalbare manier om je doelgroep te bereiken en bij juist gebruik kan het eenvoudig meer omzet genereren. Daarbij is het wel belangrijk dat je zorgt voor het juiste aanbod op het juiste moment.

Hierbij is het belangrijk om niet te commercieel te handelen in mails. Niemand zit te wachten op enkel promotionele e-mails en de kans is groot dat veel nieuwsbriefabonnee ’s zich uitschrijven wanneer ze teveel commerciële mails ontvangen.

Zorg daarom voor voldoende inhoudelijke informatie en kennis die je ‘gratis’ deelt met jouw klanten. Dit wekt vertrouwen en een gevoel van wederkerigheid waardoor de kans groot is dat mensen een aankoop doen wanneer je hen later met een passend aanbod target.

5. Direct resultaat

Tegenwoordig zijn prestatie van email campagne eenvoudig bij te houden. Veel professionele email marketing tools hebben een ingebouwde rapportagemogelijkheid waarmee je snel kunt zien hoe jouw e-mails presteren en op welke links in een email het meeste wordt geklikt.

Hiermee wordt het steeds gemakkelijker om email marketing optimalisatie door te voeren. Als je kan monitoren welke factoren van negatieve invloed zijn op een email nieuwsbrief is het mogelijk om dit bij een volgende email anders uit te sturen wat het rendement snel en doeltreffend kan verhogen.

6. Verhoging van het websiteverkeer

Een belangrijk voordeel om de SEO optimalisatie van uw website te verbeteren, is het gebruik van e-mailmarketing binnen jouw online marketing strategie.

Door de juiste inzet van email marketing is het eenvoudig om snel een groot aantal relevante bezoekers naar je website te leiden tegen een fractie van de kosten die je op andere advertentiekanalen kwijt zou zijn.

7. Automatiseer email nieuwsbrieven

Veel email responders hebben een ingebouwde optie waarmee het mogelijk is om emails al voor langere tijd vooruit te plannen. Maak hier dan ook gebruik van.

Hierbij is het slim om een content kalender op te stellen met het gehele marketingteam. Hierbij kun je kijken op welke momenten van het jaar je speciale acties wilt promoten. Door deze in een vroeg stadium, wanneer er voldoende tijd beschikbaar is, al op te maken en klaar te zetten voorkom je dat je last minute tijdens de piekdrukte nog snel een email moet opmaken en uitsturen.

Vaak geeft een rustiger moment meer mogelijkheid om goed na te denken over welke boodschap je naar welke doelgroep wilt sturen wat het uiteindelijke resultaat goed zal doen. Wanneer je tijdens piekmomenten onder stress snel een email op moet maken zal je altijd zien dat er iets mis gaat en het resultaat tegenvalt.

8. Beheer je eigen email database

Het grote voordeel van een uitgebreide email database is dat je de beschikking hebt over een grote database met loyale personen. Dit zijn mensen die jouw bedrijf kennen, feeling hebben met de informatie en producten die je deelt en zich happy voelen bij jouw manier van communiceren.

Dit is een zeer waardevol iets wat je moet koesteren en waar je veel resultaat mee kan behalen bij de promotie én verkoop van jouw producten en diensten.

9. Waardering voor de email inhoud

Mensen die zich abonneren op jouw email nieuwsbrief zoeken een inhoudelijke relatie met jouw bedrijf. Of dit nu gaat om het ontvangen van inhoudelijke kennis of een aansprekend productaanbod  dat zij op dat moment nodig hebben.

Dit betekent dat je te allen tijde moet zorgen voor aansluitende inhoud van de nieuwsbrief zodat je als expert binnen jouw vakgebied wordt gezien. Wanneer jij zorgt dat de inhoud van de nieuwsbrief altijd aansluit bij de fase van het oriëntatie- of aankoopproces van de betreffende klant kan het niet anders dat mensen positief over jouw gaan praten met alle positieve gevolgen van dien.

Want email marketing is zeker een geschikt kanaal voor mooie resultaten maar positieve mond tot mond reclame is nog altijd het meest belangrijk van allemaal!

Ook meer resultaat met email marketing bereiken?

Het is duidelijk dat e-mailmarketing de komende jaren een steeds belangrijkere plaats in zal nemen binnen de online marketing. De resultaten zijn bewezen effectief, de meetbaarheid is optimaal en daarnaast is het vaak ook nog een zeer kostenefficient marketing kanaal.

We twijfelen er niet aan dat er ook voor jouw bedrijf aanzienlijke kansen liggen om de professionaliteit en resultaten te boosten door middel van kwalitatieve email marketing.

Ben jij benieuwd wat daarvoor nodig is, of wil je eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met de email marketing specialisten van Netsolution! Bel +31 (0)6 21933990 of contacteer ons eenvoudig via het contactformulier. We kijken graag waar voor jou de kansen liggen!

VRIJBLIJVENDE KENNISMAKING?

BEKIJK SAMEN WAAR VOOR JOU DE BESTE ONLINE MARKETING KANSEN LIGGEN!

BIJBLIJVEN OP HET GEBIED VAN ONLINE MARKETING?

MELD JE DAN AAN VOOR ONZE ONLINE MARKETING NIEUWSBRIEF!

    Door je in te schrijven ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.