7 tips voor het maken van aansprekende infographics

Nu mensen steeds meer tijd online doorbrengen, is goede visuele content belangrijker dan ooit om je te onderscheiden van je concurrentie. Infographics zijn hier een uitgelezen mogelijkheid voor. Onderzoek laat zien dat het aantal zoekopdrachten naar infographics in 2020 met meer dan 50% is gestegen in vergelijking met 2019. Maar het succes van een infographic valt of staat met de juiste aanpak.

In dit blogartikel geven we 7 tips waarmee iedereen aansprekende infographic kan maken. Buiten het feit dat deze 7 tips betrekking hebben op infographics, kan je ze gerust gebruiken bij andere vormen van content.

Tip 1: Los een prangende vraag op

Wanneer je een infographic wil maken die aanspreekt en uitnodigt om te delen, denk dan eens aan het oplossen van een prangende vraag.

Belangrijk hierbij is dat je eerst nadenkt over het probleem dat je probeert op te lossen of de vragen die je wilt beantwoorden met de infographic. Het advies is om zelf in de schoenen van de lezer te gaan staan en probeer te achterhalen met welke vragen jouw lezer kampt.

Ga vervolgens op zoek naar onderwerpen en topics die antwoord geven op dit probleem. Een voorbeeld waaruit blijkt dat het principe van vraag-antwoord heel populair is zijn de AMA (Ask Me Anything) forums op Reddit. Deze ongekend populaire fora bieden mensen de mogelijkheid om vragen te stellen aan anderen die hier waarschijnlijk antwoord op weten.

Infographics die zijn opgemaakt als een handleiding (vraag naar antwoord) volgen dit principe en kunnen dan ook een goede keuze zijn.

Tip 2: Kritisch kijken naar de huidige gang van zaken

Content creëren die de huidige gang van zaken betwijfelt, kan een goede manier zijn om je als expert te presenteren. Hierbij is het wel belangrijk dat je weet waar je over praat omdat het anders ook averechts kan werken.

Dat dit principe erg goed werkt hebben de heren van Mythbusters in het verleden op Discovery Channel aangetoond. Door in het programma continu bestaande mythes uit te testen (en vaak te ontkrachten) wisten ze jarenlang een miljoenenpubliek te bereiken en behoort het nog altijd tot een van Discovery’s Channel best bekeken programma’s ooit.

Het creëren van inhoud die de huidige gang van zaken in twijfel trekt zal ongetwijfeld voor discussie kunnen zorgen, maar wanneer je met gedegen brononderzoek de discussie op gang weet te brengen leidt dit juist tot deelbare content en bekendheid voor jou of jouw bedrijf.

Tip 3: Feiten vanuit een ander perspectief bekijken

Onze derde tip is om een bestaande vraag te herformuleren of het perspectief te veranderen. Door anders naar gangbare feiten te kijken is het mogelijk om eenvoudig verrassende content te genereren die goed aan kan slaan.

Een voorbeeld hiervan is een infographic die de Bill and Melinda Gates Foundation in het verleden heeft gepubliceerd. Het uitgangspunt van deze organisatie was dat ze mensen het belang van vaccinatie tegen malaria wilde bijbrengen. In plaats van simpelweg de cijfers te presenteren en te laten zien dat het wereldwijde dodental door malaria gigantisch is, creëerde de stichting een infographic over de dodelijkste dieren ter wereld.

Hierin lieten ze zien dat jaarlijks bijna 1 miljoen mensen sterven door muggenbeten en slechts 10 mensen sterven als gevolg van haaienbeten. En dat terwijl haaien bekend staan als gevaarlijke en dodelijke dieren terwijl maar weinig mensen zich druk zouden maken om zoiets kleins als een mug.

Hiermee werd de kern van het verhaal, mensen het belang van vaccinaties tegen malaria bijbrengen, op een confronterende manier gepresenteerd. Door een vergelijking te laten zien en de kwestie op een andere manier te presenteren, was de stichting in staat om de overtuiging dat een malariavaccinatie zeer belangrijk is veel beter over te brengen en waren ze in staat om in no-time een gigantisch publiek te bereiken.

Tip 4: Onderzoek de bron

Voor elk opvatting of feit dat je hoort, is de kans groot dat er ergens een bron is te vinden. Een voorbeeld hierbij kan zoiets simpels als een spreekwoord zijn. Bepaalde spreekwoordelijke uitdrukkingen, zoals ‘Beter een vogel in de hand dan 10 in de lucht’ dateren al van eeuwen geleden terwijl ze vandaag de dag nog steeds vaak worden gebruikt.

De kans is groot dat je nieuwsgierig bent naar de bron van dit spreekwoord en misschien ook wel die van andere spreekwoorden die je vaak gebruikt. De natuurlijke nieuwsgierigheid van mensen om de bron van een verhaal te vinden, maakt informatie over de bron van deze verhalen vaak al snel populair.

Een tip kan dan ook zijn om eens na te denken over veelvoorkomende overtuigingen of gedrag dat gangbaar is binnen jouw branche. Denk bijvoorbeeld aan de ongeschreven regel dat het dragen van een pak verplicht is binnen formele beroepen. Probeer eens een soort van tijdlijn te maken die in gaat op de ontwikkeling van kledingdracht in formele kringen en de kans is groot dat dit al snel door veel mensen binnen de branche wordt gedeeld. Dit principe is ook prima te gebruiken bij de historie van een evenement, branche of persoon.

Tip 5: Benadruk extreme gevallen

Mensen zijn dol op extreme gevallen. Extreme uitschieters komen vaak uit enquêtes omdat deze in staat zijn gegevens en bijbehorende resultaten sterk te beïnvloeden op basis van de gebruikte doelgroep. Bijvoorbeeld:

Stel dat je een chipsfabrikant bent. Je houdt een enquête onder klanten waaruit blijkt dat mensen gemiddeld 20 zakken chips per jaar eten. Maar uit de enquête komen ook mensen naar voren die maar liefst 150 zakken chips per jaar eten. Je kan er dan voor kiezen om het gemiddelde kort te benoemen maar vooral de extreme uitschieters door middel van een infographic naar voren te laten komen.

Het gevolg zal dan zijn dat het ongetwijfeld veel wordt gedeeld, waar de daadwerkelijke gemiddelde aantallen helemaal niet zo schokkend blijken te zijn.

Een recent voorbeeld hiervan is een infographic over het gemiddelde jaarinkomen voor millennials (mensen geboren tussen 1980 en 1996) in de Verenigde Staten.

Hieruit bleek dat millennials gemiddeld minder dan €20.000,- per jaar verdienden. Wanneer je echter keek naar de doelgroep van de enquête, bleek dat deze zich richtte op millennials die nog studeerden en daardoor slechts parttime konden werken.

Met dit gegeven bleek het gemiddelde inkomen uiteindelijk dan ook helemaal niet zo schokkend te zijn, maar door vooral het gemiddelde inkomen in de infographic naar voren te laten komen werden de gegevens gepresenteerd als extreem laag en waren er veel meer mensen die de infographic deelden op social media.

Deze tactiek kan dan ook zeker werken, maar wanneer je voor deze tactiek kiest, is het belangrijk om te zorgen dat je ook alle feiten opneemt, zodat lezers deze uiteindelijk correct kunnen interpreteren.

Tip 6: Vermijd een directe link naar je product

De zesde tip die we willen geven is om te proberen de directe link naar je product te vermijden. Waarschijnlijk vraag je je af wat we hiermee bedoelen, maar bekijk dit fictieve voorbeeld:

Stel je bent uitgever van anti virus software voor thuisgebruik. In plaats van een infographic te maken over het aantal virussen dat jouw software iedere dag tegenhoudt, kan je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om te benoemen hoeveel minuten een gemiddelde werknemer de afgelopen jaren thuis is gaan werken.

Heeft dit gemiddelde iets met virussoftware te maken? Niet direct, maar wanneer je laat zien dat mensen 5 jaar geleden gemiddeld slechts 2 uur per week thuis werkten en inmiddels, door de algemene acceptatie van thuiswerken, gemiddeld 15 uur per week thuis werken kan je een infographic maken waarin staat dat de kans om een virus te krijgen maar liefst met 750% is toegenomen in slechts 5 jaar tijd! En dat het belangrijker dan ooit is om gebruik te maken van betrouwbare virusbescherming.

Door niet direct op je eigen product te focussen maar gegevens visueel te presenteren door middel van een infographic is het mogelijk om veel aansprekender content te genereren.

Tip 7: Combineer twee of meer onderwerpen

De laatste tip is combineren van twee of meerdere ideeën of onderwerpen die op dat moment populair zijn. Neem twee, op het eerste oog niet-verwante onderwerpen, en zoek naar zaken die deze onderwerpen met elkaar, of met jouw bedrijf verbindt. Dit is een bijzonder goede manier om trending topics te combineren met blijvend populaire onderwerpen.

Om het zelf toe te passen zou je mogelijke trending onderwerpen kunnen zoeken die ergens raakvlakken hebben met het product van jouw bedrijf. Door op een creatieve manier deze overeenkomsten samen te voegen in één infographic is het mogelijk om een laagdrempelige manier content te publiceren.

Bedenk en creëer op een visuele manier

Niets is frustrerender dan veel geld en tijd te spenderen aan een infographic waarvan je zelf denkt dat deze top is, maar waar na publicatie blijkt dat niemand erop zit te wachten.

Net als bij elke andere vorm van content marketing worden alleen de meest creatieve en aansprekende voorbeelden gezien en gedeeld. Maak daarom niet zomaar een infographic omdat iedereen om je heen dit doet, maar probeer eens naar het onderwerp te kijken met een van bovenstaande tips in het achterhoofd en integreer dit ook in je online marketing strategie. De kans is groot dat je een infographic kan maken die écht aanspreekt binnen jouw doelgroep!

Ben je benieuwd in hoeverre wij hierbij zouden kunnen ondersteunen? Bekijk al onze online marketing diensten!

VRIJBLIJVENDE KENNISMAKING?

BEKIJK SAMEN WAAR VOOR JOU DE BESTE ONLINE MARKETING KANSEN LIGGEN!

BIJBLIJVEN OP HET GEBIED VAN ONLINE MARKETING?

MELD JE DAN AAN VOOR ONZE ONLINE MARKETING NIEUWSBRIEF!

    Door je in te schrijven ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.