6 tips voor een succesvolle social media strategie

In het huidige online marketing landschap is een sterke social media strategie essentieel voor het runnen van een online bedrijf. Of het nu gaat om een webshop, een opleidingsinstantie of een lokaal restaurant, goede social media marketing is belangrijk om je bedrijfsdoelstelling te maximaliseren.

Ieder bedrijf heeft een eigen kijk op het gebruik van sociale media. Sommigen vinden dat het plaatsen van enkel organische inhoud het beste werkt voor hun merk, terwijl anderen ervoor kiezen om alleen gebruik te maken van social media advertising. En waar het ene bedrijf kiest voor het volledige aanbod aan social media platforms, zijn er ook bedrijven die zich enkel richten op LinkedIn of juist Facebook en Instagram.

Wat jouw keuzes hierin ook zijn, uiteindelijk draait het erom dat je op een boeiende en onderscheidende manier aanwezig bent op de social media platfora waar jouw doelgroep zich bevindt.

In dit artikel bespreken we 6 belangrijke tips voor het opbouwen van een aansprekende social media strategie.

1. Definieer je doelgroep

Wie is de gebruiker van jouw product? Wat zijn de kenmerken en gedragingen van bestaande klanten? Wat zijn hun favoriete social media platforms? Door na te denken over de persoonskenmerken van je doelgroep bepaal je welke platforms het meest geschikt zijn en zorg je ervoor dat de inhoud ook door de juiste doelgroep gezien wordt.

Vaal is het af te raden om 1 dezelfde boodschap identiek overal te plaatsen. Zo kan een bericht op LinkedIn voor product A inhoudelijk anders zijn dan een bericht op Facebook voor product A omdat je ook een heel andere doelgroep target. Denk hierover na bij het gebruik van social media.

2. Gebruik niet elk bestaand platform

Meer is niet altijd beter en vaak zien we dat focus op de juiste platforms uiteindelijk veel meer oplevert. Iedereen kent de voorbeelden van de Twitter profielen waar al jaren niets is gepost, dus probeer je enkel te richten op de platforms die ook echt de moeite waard zijn om je doelgroep te bereiken.

Bekijk vooraf welke platforms je doelgroep gebruikt en richt je daar op. Als jouw doelgroep uit tieners bestaat, heeft het geen zin om vol in te zetten op LinkedIn. Richt je in dat geval op platforms als TikTok en Instagram.

De keuze voor het platform hangt af van het soort inhoud dat je wilt maken:

  • Als je veel video’s produceert, gebruik je YouTube, Instagram, en/of TikTok.
  • Wil je gebruik maken van influencer promotie? Dan is Instagram, Twitter en TikTok uitermate geschikt.
  • Wil je een community rond je merk of niche opbouwen, probeer dan Facebook en Pinterest.
  • Richt je je op de werkende doelgroep waar autoriteit en kennis belangrijk is? Dan is LinkedIn van belang om jouw doelgroep te bereiken.

Door enkel de platforms te targeten waar jouw doelgroep zich bevindt bespaar je jezelf een hoop tijd en moeite die je uiteindelijk niets oplevert.

3. Claim kanalen

Een merknaam is vaak wettelijk beschermd, maar de beschikbaarheid ervan binnen social media is dat vaak niet. Het is niet zo dat jij standaard recht hebt op jouw merknaam op de verschillende social media kanalen.

Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk je merknaam op de verschillende social media kanalen te claimen. Ook wanneer je niet weet of je uiteindelijk wel gebruik gaat maken van dit kanaal. Je wilt voorkomen dat anderen iets lezen over jouw bedrijf en besluiten om dit profiel te claimen waardoor jij gedwongen wordt om bij dat platform een afwijkende username te moeten kiezen.

4. Zorg voor gevarieerde inhoud van hoge kwaliteit

Binnen social media draait het altijd om betrokkenheid. Of dit nu gaat om het aantal ‘likes’, ‘saves’, ‘shares’ of ‘comments’ dat een bepaalde post krijgt.

De mate van betrokkenheid van jouw doelgroep bepaalt hoe vaak een post wordt getoond. Hoe meer interactie er is op jouw berichten, hoe vaker ze organisch worden vertoond door het platform. Daarom is content kwaliteit een van de belangrijkste factoren van je content. Zorg daarom voor inhoudelijk sterke content die uitnodigt om te lezen, door te klikken of op te reageren.

Belangrijk is om niet enkel in te zetten op product verkoop. Probeer vooral inspirerend te zijn en jouw bezoekers iets te ‘geven’. Een overmatige focus op enkel producten(verkoop) voelt veel te promotioneel aan en schrikt mensen af.

5. Beantwoord vragen en reageer op feedback

Social media kan een mooi platform zijn voor extra klantenondersteuning door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden en gebruikers te bedanken voor positieve feedback.

Ongetwijfeld krijg jij ook wel eens te maken met negatieve feedback op jouw social media profielen. Of het nu gaat om een afkeurende tweet of een YouTube reactie waarin mensen klagen over je producten of service.

Belangrijk is om hier actief op te reageren om aan te tonen dat je klanttevredenheid zeer serieus neemt. Als potentiële klanten lezen dat je hier serieus mee omgaat creëert dit een grote mate van vertrouwen wat de kans op conversie aanzienlijk vergroot.

6. Zoek samenwerkingen op met influencers binnen jouw niche

Binnen iedere branche zijn er trendsetters of influencers die hoog staan aangeschreven. Denk aan succesvolle zakenmensen binnen de zakelijke branche, make-up artists binnen de verzorgende branche of inspirerende verpleegkundigen binnen de medische branche.

Vaak hebben deze mensen een zeer groot bereik op social media en hechten mensen veel waarde aan de content die deze personen promoten.

Probeer hiervan te profiteren door een samenwerking met deze mensen aan te gaan en een deel van je marketingbudget hiervoor vrij te maken. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking waarbij een influencer jouw product toont in een productdemonstratie, een succesvolle zakenman jouw blogartikel promoot op zijn kanaal of een inspirerende verpleegkundige een video maakt waarop hij jouw bedrijf bezoekt.

Op deze manier bereik je via de kanalen van de influencer vrij gemakkelijk duizenden extra personen waar je anders waarschijnlijk hoge advertentiekosten voor kwijt zou zijn.

Op naar social media succes!

Juist gebruik van sociale media is een belangrijke manier om je doelgroep te vergroten en loyale fans voor jouw merk te krijgen. Maar weet dat dit alleen mogelijk is met een goede social media strategie en de juiste targeting van jouw doelgroep.

Maar uiteindelijk hoeft dit allemaal niet zo moeilijk te zijn: gebruik de juiste kanalen, zorg voor kwaliteit en authenticiteit, neem klachten en feedback serieus en neem vooral jezelf niet te serieus. Dan wordt ook jouw social media marketing ongetwijfeld een succes!

VRIJBLIJVENDE KENNISMAKING?

BEKIJK SAMEN WAAR VOOR JOU DE BESTE ONLINE MARKETING KANSEN LIGGEN!

BIJBLIJVEN OP HET GEBIED VAN ONLINE MARKETING?

MELD JE DAN AAN VOOR ONZE ONLINE MARKETING NIEUWSBRIEF!

    Door je in te schrijven ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.